Nu är inte alltid

För andra dagen i rad upptäcker jag att det står vatten i skåpet under diskbänken. Djupandas, börjar torka upp. Hungrig är jag också, har jobbat sen kl 5 och nu är det hög tid för lunch. Plötsligt öppnas ytterdörren, sextonåringen rusar in. ”Jag tar moppen!” Han ska skjutsa en kompis till vår ljuvliga, drygt 20-åriga moppemek/idol som bor åtta minuter bort med bil. ”På lunchen, hinner du det då?” ”Såklart!” Han är underbar i cool hoodie och rutiga pyjamasbyxor. Men han får inte igång moppen, tittar förvånat på mig. Jo, nu går det. Men den dör direkt. Försöker igen. Nu låter den som när man drar i snöret på en aktersnurra.

Efter ett tag ger han upp, kompisen kommer släntrande. ”Åh, nu kommer vi ju inte dit med hans styre!” ”Jodå, jag kör er. Hoppa in!”

Vi kör till moppemeken. Han tror sig veta vad som är problemet. Min pojke har spelat in ljudet på sin telefon. Om några dagar ska idolen köra hem kompisens moppe till oss när han fixat den, då kommer han och tittar på vår. Min pojke är glad och artig. Kompisen säger inte flasklock.

I bilen hem berättar jag att en väninna skrivit på fb att hennes unge visat att det ligger hundratals klipp på tiktok på nior som spelar upp scener från texten i nationella provet i svenska igår. Känner de till det? ”Va, om Torben och Markus?” säger min unge, och föklarar snabbt plotten. I nationella provet. Skrattar åt nåt dråpligt. Säger plötsligt att han var jätteallergisk under provet, jag säger att jag tvättade bilen i måndags men att den redan är full med pollen igen. ”Ska jag inte köpa allergimedicin till dig nu?” ”Jo.” Han, som vägrat allergimedicin i flera år. Plötsligt bara släpper aversionen. ”Jag gör det idag.”

Jag släpper av dem utanför skolan. ”Tack för skjutsen!” ropar min pojke när han kliver ur. Jag kör hem, tömmer skåpet under diskhon. Tar bort sparksockeln. Det är snustorrt (och dammigt) under skåpet. Vattnet kommer från en liten…översväming, liksom, i det understa röret ser det ut som. Till och med jag ser att det där är lätt att fixa för nån som kan.

Allt löser sig. Nu är inte alltid. Nu ska jag städa, vika tvätt, laga mat, skjutsa till stall och sen gå på skrivkurs. Några dagar till skiner solen.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.