God helg

Jag är trött och latent ledsen och den stockholmstonåring som dog under en skolresa i veckan var vän med en kollegas son. Det är så mycket död och cancer omkring mig just nu (ovanpå allt annat), jag blir mer berörd än vad som kanske är bra för mig och det är ovant. Inte att bli berörd alltså, jag vill gärna se mig själv som en empatisk person, men det är ovanligt mycket att beröras av.

Imorgon bitti skjutsar jag min snubbe till Arlanda, han ska flyga till en väns frus begravning. Ytterligare en helg utan honom, ytterligare en helg att försöka fylla med nåt som ger istället för att ta energi. (Sonen typ kräver att jag ska inhandla en diskmaskin, vår har varit trasig sen tidig december typ, men jag känner mig helt handlingsförlamad. Varför finns det så många modeller?) (Han tycker att jag ska städa klädkammaren också och det har han verkligen rätt i. Konceptet ”låt honom göra det då om det stör honom” går inte att applicera för han är helt befriad från nostalgiska känslor och skulle gladeligen kasta allt, och det vill jag inte.)

Och så ska det snöa imorgon också. Jag vet att det är normalt och att vintern inte är slut i mitten av mars. Man kan ändå få ogilla det.

Men exakt just nu är det faktiskt som att solen bryter igenom och jag har cykel utanför jobbet. Jag har tränat på lunchen men några tramptag ska jag kanske eventuellt orka. Sen blir det tacos och soffhäng.

God helg.

8 reaktioner på ”God helg

  1. God helg 🙂

    Kan inte sonen googla fram förslag på tre olika prissatta modeller av diskmaskiner? De brukar, till skillnad från tvättmaskiner, vara bärbara iaf.

  2. Köp en begagnad diskmaskin. Då slipper du fundera på annat än ett maxpris. Så länge det inte står ”x funkar inte men kan säkert fixas” så är det ett bra alternativ. Vi har själva en begagnad som vi köpte för fem år sedan, går fortfarande som en klocka.

    • Tänkte detsamma. Du vet säkert var man bäst jagar en dylik, är det Blocket som är bäst?

      Känner f ö igen känslan med död och cancer överallt, det tar fan aldrig slut. Ingen närmare bekant just nu, men ändå. Så sorgligt. Plus tanken på att det väl bara är att vänja sig.

      Här blidde det ingen snö, däremot regn. Det känns eventuellt mer vårlikt.

    • Jag bor hyfsat nära en stor lagerlokal med beg hushållsmaskiner. Köpte min tvättmaskin där i somras, en så snygg Samsung hade jag aldrig unnat mig ny. Frys köpte jag på blocket sommaren före, efter att den förra behagat braka ihop några få dagar före min 50-årsfest, full med nyfryst is som jag skulle ha i min champagneskål. Jag lyckades hitta EN rostfri högerhängd i rätt mått i hela Stockholm, så den blev det. Barnen var först sura för att den inte helt matchade med kylen, men man blir ju fort hemmablind och nu syns det inte längre. Nu åkte jag faktiskt till butiken i går morse, valde en Bosch (eller var det Siemens?) med fästen för egen skåplucka/front och min våta (hehe) dröm; besticklåda högst upp. Den kostade 2 400, och så en tusenlapp till för leverans, installation och bortforsling. Jag har lärt mig av min pappa att vara rädd för vatten, så jag vågar mig faktiskt inte på att själv försöka installera den här typen av maskiner, trots att det säkert är rätt lätt. Man får några månaders garanti också. ALLT i den här familjen loppas numer, sonen blir t o m sur när jag föreslår att han ska köpa nåt nytt. Beg märkeskläder från Plick ska det tydligen vara.

    • Ja. Det har varit för mycket nu, kommit så nära. En död 18-åring ovanpå allt annat till råga på allt. Man vill bara ligga i fosterställning, men det ska man ju inte. Inte så länge åtminstone.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.